Michal Pastier: Ľudia chcú mať pocit, že má lokalita hlbší zmysel

Michal Pastier: Ľudia chcú mať pocit, že má lokalita hlbší zmysel

Každý Slovák, ktorý má televízor, smartfón alebo počítač, sa takmer určite stretol s reklamou, ktorú robil tím ľudí okolo Miša Pastiera. V rozhovore nám povedal o jeho vzťahu k Nivám a o tom, ako táto lokalita pomáha rozbiehať svetové biznisy.

Okrem toho, že je Group Creative Directorom v agentúrach Zaraguza Bratislava a Praha, Mišo Pastier pomáha s marketingom v Exponea a je spoluzakladateľom prvej slovenskej naming agentúry GoBigname, ktorá má za sebou viac ako 200 projektov nových názvov a komunikačných identít značiek.

Niekto rieši názov firmy štýlom “len aby bolo”, iní ho zase berú ako zaklínadlo, od ktorého si sľubujú neustály prílev zákazníkov. “Základom namingu je ale mať unikátny názov registrovateľný ochrannou známkou vo vašej kategórii. Až to vám dáva záruku dlhodobosti a kontinuity značky,” vysvetľuje Michal.

Pri tvorbe názvu musí agentúra brať do úvahy aj kultúrne rozdiely, najmä ak klient plánuje expandovať do zahraničia. “Ideš do Dubaja a firma sa volá napr. DataDog, máš problém, pretože psov ich kultúra absolútne neuznáva. Keď ideš do Číny s názvom 4fun, ani tam nepochodíš, pretože číslica 4 znamená nešťastie,” hovorí.

Dobrý názov podľa Michala nie je o “páčivosti”, ale o objektívnych kritériách, akými sú registrovateľnosť, doménová dostupnosť, odlíšiteľnosť, kultúrna a evokatívna funkčnosť, alebo to, či firmu nebude neskôr obmedzovať v podnikaní. “Ak by sa Amazon, ktorý dnes predáva všetko, volal napríklad Amazon Electronics, prekážalo by to. Predmet podnikania nepatrí do názvu.” vysvetľuje.

Názov môže zohrávať dôležitú úlohu aj pre identitu celých mestských štvrtí. Zvyšuje ich hodnotu. “Ľudia chcú niekam patriť, mať pocit, že lokalita má hlbší zmysel ako len to, že sú na nejakej ulici v nejakej budove. Vždy hľadajú význam,” tvrdí Michal.

Svoj vzťah k Nivám, kde má GoBigname kanceláriu, si Michal ešte len začína budovať. V tomto smere dobré názvy pomáhajú pri orientácii, ale aj pri vytváraní spojitostí s lokalitou,” hovorí. Tak vznikla aj myšlienka novej zóny na mieste bývalých tovární. Nivy pozná každý Bratislavčan či návštevník autobusovej stanice, ktorý do nášho hlavného mesta prichádzal za prácou. Nebolo treba vymýšľať koleso a vznikli tak Nové Nivy, pretože nové naozaj budú.

V premene lokality vidí najmä jedinečnú šancu postaviť nielen budovy, ale aj kvalitne vybudovať celý priestor. “Bratislava je jedno z mála miest, ktoré ešte môže meniť centrum,” hovorí. Najmä ak Nové Nivy prinesú mix rôznych funkcií, aj biznisov, môže tak vzniknúť štvrť, v ktorej si každý nájde to svoje.

Ľudia tu tak nájdu miesto, kde nakupujú, pracujú a trávia voľný čas a firmy budú zase benefitovať z blízkosti ďalších inovatívnych biznisov v zóne. Taká symbiotická mix & match mestská štvrť.

„Keď sme boli na návšteve v Cambridge Innovation Center v USA, potvrdili nám svoju dobrú skúsenosť s kombinovaním nových a skúsených firiem v jednom priestore. Tie si vedia navzájom pomáhať rovnako, ako si pomáhame aj my tu v HubHube,“ popisuje výhody inovatívnej lokality Michal.

„Keď sme začínali s Exponeou, publikovali sme niekolko článkov o antikorporátnom prostredí, v ktorých sme využili fotografie s našich priestorov v HubHube. Behom ôsmich mesiacov nám prišlo viac ako 1500 životopisov. Ľudia chcú pracovať v antikorporátnom prostredí, kde medzi firmami funguje network efekt,“ vysvetľuje, ako aj kancelária na Nových Nivách, pomohla spraviť z malej firmičky jeden z najrýchlejšie rastúcich globálnych startupov. „Od prvých dní sme mohli vyzerať svetovo a bez úvodu s HubHubom by to nešlo,“ dopĺňa.