Tržnica Nivy – prvá online tržnica na Slovensku

Na Slovensku už niekoľko týždňov funguje úplne prvá online tržnica, ktorá si stanovila za cieľ spájať vidiek s mestom. Okrem virtuálneho trhoviska slúži aj ako komunitná platforma a základňa pre budúcu „kamennú“ tržnicu v projekte Stanica Nivy.
Pre viac obsahu skroluj nižšie
9. September 2020

Za projektom Tržnice Nivy stoja manželia Maroš a Želmíra Zelenayovci s malým agilným tímom. Projekt sa začal trošku netradične, keď online predbehol kamennú stavbu. Tržnica Nivy bude totiž súčasťou Stanice Nivy – veľkého nákupného centra v srdci Bratislavy spojeného s autobusovou stanicou. A aj keď, vzhľadom na aktuálnu situáciu je do otvorenia ešte čas, trhovníkov nájdete už teraz v online priestore vo forme multimerchant eshopu.

Z pohodlia domova na pár klikov nakúpite kvalitné mäso, poctivé mliečne produkty, čerstvé pečivo či rôzne vychytávky, o ktorých ste doposiaľ možno ani nevedeli.

Prečo ste sa rozhodli spustiť projekt online Tržnice skôr ako otvorí brány tá „kamenná“?

Maroš: Kamennú tržnicu budeme oproti pôvodným plánom vedieť otvoriť až budúci rok, tak sme si povedali, že nebudeme čakať so založenými rukami, ale, poskytneme farmárom priestor na na predaj svojich výrobkov online. Zároveň tak začneme tvoriť trhovnícku základňu pre budúcu fyzickú tržnicu. Pôvodne sme si mysleli, že to bude v opačnom poradí, no situácia spôsobila výmenu. Každá kríza je predsa zároveň príležitosť a tak už dnes môžete nakupovať v prvej online tržnici, ktorá spája prvovýrobcov s konečnými spotrebiteľmi.

V online ponuke nájdete pestrý mix veľkých zavedených hráčov spolu s malými farmármi, ktorí sa navzájom dopĺňajú.

Čo od projektu fyzickej Tržnice Nivy očakávate? 

Maroš: Našim cieľom je vytvoriť modernú mestskú tržnicu,  inšpirovanú  svetovými  tržnicami, aké možno poznáte z Barcelony či Talianska. Teda  pestrý trh plný kvalitných potravín, jedla a výbornej atmosféry v modernej forme. Tržnicu Nivy budú tvoriť tri piliere. Prvým je gastro zložené z malých začínajúcich značiek, ale aj z veľkých sieťových hráčov. V potravinovej časti sa špeciálne budeme venovať malým farmárom, ktorým dáme priestor, aby s nami vyrástli. No nájdete tu aj silných producentov, ktorí vedia pokryť dopyt po potravinách po celý rok. Tretím pilierom bude zážitok, ktorý tvoria eventy, workshopy, školy varenia a pod.

Želka: Fyzická tržnica prinesie našim zákazníkom najmä zážitok a tá online zase pohodlie. Iba pár klikov a dostaneme slovenské a hlavne čerstvé výrobky až ku dverám zákazníkov. V najbližšom období nás čaká prepájanie online a offline svetov. Vo forme ochutnávok budeme robiť osvetu „našim“ farmárskym produktom, ktoré sú kvalitné, ale menej známe.

Koľko trhovníkov na stránke www.trznicanivy.sk nájdeme?

Maroš: Výhodou nášho tržničného e-shopu je, že sa ich doň zmestí oveľa viac, ako ich budeme potom vedieť umiestniť v kamennej tržnici, ktorej plocha predsa len nie je nafukovacia. Online je miesta dosť, to nám umožní predstaviť ľuďom z mesta oveľa širšiu paletu trhovníkov, akú by kedy mohli vôbec stretnúť. Aktuálne pracujeme približne s päťdesiatkou skvelých predajcov a čoskoro pribudnú ďalší.

Tržnica Nivy ponúka širokú ponuku farmárskych produktov, ktoré vám až domov privezú zadarmo. Nájdete tu napríklad aj Mliečnu farmu Necpaly, ktorá má viac ako 68 ročnú tradíciu spracovania mlieka.

„Výhodou nášho tržničného e-shopu je, že sa doň zmestí oveľa viac predajcov, ako ich budeme potom vedieť umiestniť v kamennej tržnici, ktorej plocha predsa len nie je nafukovacia.“

Ako dlho trvalo celý systém vytvoriť a spustiť? 

Maroš: Stále sme na absolútnom začiatku a projekt sme spúšťali v extrémne krátkom čase. Štandardne to pri takejto platforme býva 6 až 12 mesiacov, no my sme to stihli v rekordne krátkom čase – len za šesť týždňov.

Želka: E-shopu sme sa venovali od rána do večera. Ladili sme ho za behu a postupne zefektívňovali procesy. Počas karantény sme pracovali z domu, ktorý sme veľmi rýchlo premenili na kanceláriu s fotoštúdiom. Fotili sme produkty farmárov, ktorí fotografie nemali vôbec alebo boli v nedostatočnej kvalite.

S čím ste zápasili a čo šlo, naopak, hladko?

Želka: Projekt sme odštartovali v čase, keď sa trhovníkom zo dňa na deň pozatvárali všetky predajné kanály. Mnohí veľmi rýchlo pochopili  pridanú hodnotu online tržnice, silnej platformy ktorá im umožní ušetriť zdroje súvisiace s investíciou do vlastného e-shopu, či trvalého marketingu takéhoto predajného kanálu a mohli  sa tak sústrediť na svoje hlavné aktivity. V komunikácii s trhovníkmi nám veľmi pomohla ambasádorka tržnice – Lucia Gallová, ktorá bola prvým kontaktom, poradcom, miestami obchodníkom a pomáhala aj s výberom a nasadzovaním produktov do systému e-shopu.

Maroš: Najťažšia časť je tá, ktorú neuvidí ani zákazník ani trhovník, no sú to veci, ktoré celý systém držia pokope.

Čím je tento projekt výnimočný?

Maroš: Nevymysleli sme koleso.To, čo robíme, už v nejakej forme existuje. Nie sme ani prvý e-shop s potravinami, ani prví, ktorí na svojej stránke majú rôznych trhovníkov. Ale sme prví, ktorí toto všetko skĺbili do jedného systému. Tržnica Nivy je hlavne o trhovníkoch, ktorí si sami nastavia cenotvorbu a rozhodnú, aký tovar ponúknu. Môžu tam vyložiť celé svoje portfólio, alebo len otestovať nové produkty. Zákazník si môže navyberať to, na čo má chuť, no robí len jeden nákup, uskutoční len jednu platbu a dostane jednu skompletizovanú zásielku od ľubovoľného počtu trhovníkov. Je to naozaj princíp tržnice, ktorá v tejto forme na Slovensku doteraz neexistovala.

Jediný certifikát na kóšer chlieb Slovensku od rabína má Pekáreň Kvások. V Tržnici Nivy tak máte možnosť ochutnať napríklad kóšer chlieb, makovku či vianočku.

Myslíte si, že je slovenský trh pripravený na online tržnicu?

Želka: vidíme ďalšiu príležitosť reagovať na súčasnú situáciu, ibaže v online priestore.

Maroš: Pokúsime sa obmeniť zaužívané správanie zákazníkov a ponúknuť im službu, na ktorú čakali, no možno o tom ani nevedeli. Jeden z hlavných princípov Tržnice Nivy je, že prepájame vidiek s mestom. A skutočne, zrazu ukazujeme mestským zákazníkom, ktorí sú našou hlavnou cieľovou skupinou, aké sú produkty na vidieku, že paradajky môžu voňať, že vajíčka môžu byť žlté a že mäso na náš stôl nemusí cestovať cez pol sveta…. Myslíme si, že dopyt existuje. Je teraz na nás ho aktivovať cez správnu ponuku a vhodnú komunikáciu.